Puspriekabių ir priekabų ašių gamintojai atsisako universalių sprendimų. Jie teigia, kad šiais laikais reikia prisitaikyti prie klientų reikalavimų.
IAA parodoje Hanoveryje praėjusiais metais puspriekabių ir priekabų ašių gamintojai pristatė keletą naujienų, taip pat naujas konstrukcijų tendencijas. Bendras siekis yra sumažinti ašių svorį ir padidinti jų patikimumą. Paaiškėjo, kad svorį galima sumažinti tradicinį plieną pakeičiant kompozicinėmis medžiagomis. Pavyzdys – BP ašys „ECO Vision“, pagamintos iš stiklo pluoštu sutvirtintos poliesterio dervos. Ši medžiaga yra ne tik lengva, bet ir atspari korozijai. Vienos ašies svorį galima sumažinti iki 80 kg. BPW ašys „ECO Vision“ (iki 9 t) skirtos naudoti su diskiniais stabdžiais, tačiau vėl naudojami ir būgniniai stabdžiai, kurie yra atsparesni užteršimui.
Ilgą naudojimo be sutrikimų trukmę galima pasiekti ne tik naudojant aukštos kokybės medžiagas arba taikant tikslius gamybos būdus, bet ir naudojant specialias konstrukcijas. Šioje srityje pirmauja įmonė „SAF-Holland“, kuri vienintelė stabdžių stiprintuvus montuoja pakabos svirčių įdubose. Kiti gamintojai stabdžių stiprintuvus bando montuoti kaip galima aukščiau, o tai ne visada veiksmingas jų apsaugos nuo dulkių ir smėlio būdas. Patikimumą taip pat padidina guoliai, kurių nereikia prižiūrėti ir kuriuos naudoja vis daugiau gamintojų. Šių guolių rida siekia maždaug 1 milijoną kilometrų. „SAF-Holland“ taip pat numato siūlyti būgninių stabdžių sistemas („Direct“), kurių taip pat nereikia prižiūrėti ir kurios bus pradėtos gaminti per 2 metus. Jose nenaudojami stabdžių velenėliai ir laisvumo reguliatoriai, o cilindrai su integruotu reguliatoriumi įdiegti tiesiogiai stabdžių korpuse. Būgnas pagamintas iš aliuminio lydinio, todėl jo svoris sumažintas maždaug 30 kg. Kadangi naudojami minėti priežiūros nereikalaujantys elementai, ašių garantijos laikotarpis jau siekia 6 metus arba 1 mln. km.
Įmonė „Kögel Trailer“ Hanoveryje pristatė įdomias ašis KTA, sujungiančias tradicijas su šiuolaikiškumu. Tradicinė yra ašių konstrukcija – apskrito skerspjūvio skersinis, pagamintas iš vienos kaltinio vamzdžio atkarpos, yra labai patvarus. Prie jo tradiciniais U formos varžtais tvirtinami laikikliai, atliekantys svirčių ir pakabos pagalvių laikiklių funkcijas. O naujiena yra stabdžių apkabos, tvirtinamos tiesiogiai prie svirčių. Todėl stabdymo jėga yra perduodama pakabai, o ne skersiniui. Dar viena šių ašių naujovė yra guoliai, kurių kūginius ritinėlius galima keisti po vieną. Stabdžių diskai yra atitraukti link stebulės, todėl pagerėja jų aušinimas, o stabdžių trinkelių keitimas yra paprastesnis, nes nereikia naudoti specialių įrankių. Svarbus ašių parametras taip pat yra galimybė keisti prošvaisą, o kiekvienas gamintojas šioje srityje turi savo sprendimą. Naudojant skirtingų dydžių pagalves, šį parametrą galima reguliuoti 2 cm ribose, tačiau to nepakanka. Didesnį intervalą galima gauti pakeičiant pneumatinių pagalvių laikiklius („Daimler“, „Valx“, BPW) arba svirtį, kuri kartu sudaro ir pagalvės tvirtinimo pagrindą (SAF – „Modul“, „Krone“ – KTA, „Schmitz Carobull“ – „Rotos“). Puspriekabių ir priekabų ašyse kol kas dar nėra naudojamos nepriklausomos pakabos, kurios naudojamos žemos pakabos puspriekabėse, skirtose nestandartiniams kroviniams gabenti. Šiose specialiose puspriekabėse, skirtose sunkiasvoriams ir didelių gabaritų kroviniams transportuoti, nepriklausomos pakabos suteikia daug privalumų, pavyzdžiui, geresnį apkrovos paskirstymą ir važiavimo stabilumą. Standartinių puspriekabių ir priekabų ašių konstrukcijose kai kurie gamintojai taiko modernius sprendimus („SAF-Holland“, BPW), o kiti remiasi patikrintais sprendimais („Kögel“). Juos pamatysime šiuose pavyzdžiuose.
Prototipinės BPW ašys „ECO Vision“, pagamintos iš stiklo pluoštu sutvirtintos poliesterio dervos, už plieno ašis yra lengvesnės 80 kg.
„Kögel“ ašys „Trailer KTA“ sujungia tradicinę konstrukciją su šiuolaikiniais elementais, pavyzdžiui, stabdžių apkabomis.
BPW
BPW ašys „Eco Air Compact“ išsiskiria originalia konstrukcija – jų skersinio skerspjūvis yra kvadrato formos, svirtys – lietos, o pagalvių pagrindai prie skersinio pritvirtinti sriegine jungtimi, kurios nereikia prižiūrėti. Ašies skersinis keturiuose taškuose laikomas pakabos elementų, todėl užtikrinamas didelis stabilumas. Svirčių guoliai – gumos irmetalo elementai.
BPW suprojektuotų diskinių stabdžių konstrukcija yra tokia, kad diskui pakeisti nereikia nuimti apkabos, todėl gerokai sutrumpėja remonto trukmė. Įdomiai suprojektuoti stabdžių trinkelių ir diskų gaubtai, kurie veiksmingai apsaugo nuo dulkių ir smėlio patekimo. Ašies svoris siekia nuo 392 kg. Jeigu periodiškai, t. y. po 1, 3 ir 5 metų, atliekama apžiūra įgaliotame servise, 5 metų garantijos laikotarpis neribojant ridos yra pratęsiamas dar 3 metams. Oras saugomas kompozito balione, kurio svoris 60 % mažesnis už plieno baliono. Balionas yra atsparus korozijai ir gali būti montuojamas horizontaliai arba vertikaliai. Siūlomi trijų skirtingų dydžių balionai, kurių tūris siekia nuo 30 iki 120 l.
BPW ašių „Eco Air Compact“ skersinio skerspjūvis yra kvadrato formos.
„Daimler“ ašis „DCA Airmaster“ su integruotu oro balionu.
„Daimler“ ašis „DCA Weightmaster“, kurioje svirtis yra privirinta prie skersinio, o pagalvių laikikliai pritvirtinti varžtais.
SAF ašis „Intradisc plus Integral“ yra su patentuotais laikikliais, stabiliai sujungtais su skersiniu.
SAF ašies „Modul“ konstrukcija yra klasikinė, gaminama įvairių rūšių, be kitų, su diskiniais arba būgniniais stabdžiais (žr. pav.).
„Daimler DCA“
Gerai žinomą DCA ašių šeimą sudaro „Weightmaster“, „Megamaster“ (pažemintoms puspriekabėms), „Airmaster“ (su oro balionu), „Steermaster“ (vairuojama), „Railmaster“ (kombinuotam transportui), „Pavemaster“ (savivarčiams). Originalus sprendimas yra ašys „Airmaster“, kurių korpuse yra stabdžių sistemos ir pneumatinės pakabos 40 l tūrio suslėgto oro balionas. Tokiu būdu, atsisakant tradicinių suspausto oro balionų, sutaupoma vietos. Ašies „Airmaster“ svoris siekia nuo 395 kg. Populiarios yra DCA ašys „Weightmaster“. Jų skersinis yra apvalaus skerspjūvio. Svirtis yra privirinta prie skersinio, o pagalvių laikikliai pritvirtinti varžtais. DCA ašių „Weightmaster“ trūkumas – stabdžių apkabos ir cilindrų montavimas po ašimi, galintis sukelti mechaninius gedimus bei trukdyti remontui. Tačiau gamintojas DCA ašių „Weightmaster“ skersiniui ir stebulei suteikia garantiją, siekiančią 5 metus arba 1 mln. km. Ašies svoris siekia nuo 390 kg.
„SAF-Holland“
Būdingas „SAF-Holland“ ašių bruožas yra du laikikliai, stabiliai sujungti su apvalaus skerspjūvio skersiniu. Stabilus laikiklių sujungimas su skersiniu supaprastina konstrukciją ir eliminuoja gedimus. Laikiklių konstrukcija yra patentuota, jie atlieka svirčių ir pakabos pagalvių laikiklių funkcijas. Stabdžių cilindrai ir amortizatoriai sumontuoti laikikliuose, tokiu būdu apsaugant juos nuo nešvarumų poveikio. Ašių „Intradisc plus Integral“ stabdžių diskas pagamintas nestandartiniu būdu – tai dviejų skirtingų medžiagų liejinys. Todėl diskas yra atsparus šiluminėms perkrovoms. Stebulėje yra skylės, kurios papildomai gerina šilumos šalinimą. Ašies svoris siekia nuo 397 kg. Garantija suteikiama 500 tūkst. km ridai arba 3 metų laikotarpiui, taip pat suteikiama papildoma garantija, susijusi su stabdžių disko įtrūkimais. Naujovišką ašies „Intradisc plus Integral“ konstrukciją galima įvertinti lyginant ją su SAF ašimi „Modul“, kurioje svirčių funkciją atliekantys laikikliai prie apskrito skersinio yra pritvirtinti U formos varžtais. Praėjusiais metais IAA parodoje Hanoveryje pristatytos naujovės – „Intra“ S ir R ašys, kurios yra „Intradisc“ ašių variantai. Įmonė laikosi nuomonės, kad ateityje ašių konstrukcija turės būti labiau pritaikyta specifiniams tikslams. Populiaraus segmento puspriekabėms „Intradisc“ tipo ašys yra per brangios, o specializuotoms puspriekabėms – pernelyg universalios. Ašyse „Intra“ R yra numatyta galimybė pakeisti pagalvių laikiklius, todėl galima keisti važiuoklės aukštį. Ašys „Intra“ S ir R už savo pirmtakus yra lengvesnės maždaug 10 kg.
„Schmitz Cargobull“
„Schmitz Cargobull“ puspriekabėse naudojamos ašys „Rotos“, kurias sukūrė šis gamintojas. Ašių „Rotos“ konstrukcija panaši į SAF ašių „Modul“ konstrukciją. Svirčių funkciją atliekantys laikikliai prie apskrito skersinio pritvirtinti U formos varžtais. Ašies svoris siekia maždaug 305 kg. Reikėtų atkreipti dėmesį į stebulę su skylėmis (kaip ir SAF), pagerinančiomis šilumos pašalinimą iš stabdžių disko. Norint ją pakeisti, reikia nuimti apkabą ir atsukti rato stebulę, todėl pailgėja darbo laikas, tačiau guolio nereikia prižiūrėti, vadinasi, jo nereikia išmontuoti. Tokiai paprastai ašies konstrukcijai gamintojas suteikia 6 metų laikotarpio arba 1 mln. km ridos garantiją, patvirtinančią aukštą naudojamų medžiagų kokybę ir tikslų surinkimą.
Klasikinės konstrukcijos „Schmitz Cargobull“ ašys „Rotos“ naudojamos tik šio gamintojo puspriekabėse.
„Valx“ ašys „Disk“ dar nėra labai populiarios, tačiau jų konstrukcija laikoma patvaria.
„Valx“
Gana paprastos konstrukcijos yra „Valx“ ašys „Disk“. Skersinis yra apvalaus skerspjūvio, prie jo varžtais pritvirtinti svirčių lizdai, kurie iš vienos pusės sudaro pagalvės laikiklius, o iš kitos – amortizatorių tvirtinimo vietas. WABCO tiekia stabdžių diskus ir apkabas, o įmonė „Timken“ – guolius, kurių nereikia prižiūrėti. Rato stebulės sandarikliai gaminami įmonėje SKF.
Pažeidžiamiausi yra stabdžių sistemos elementai, įskaitant stabdžių stiprintuvus.
Žemos pakabos puspriekabėse, skirtose nestandartiniams kroviniams gabenti, dažnai naudojama nepriklausoma pakaba.
Ašis taip pat reikia prižiūrėti
Puspriekabių ir priekabų ašys yra beveik negendančios, o ankstyvą jų sugadinimą dažniausiai lemia netinkamas naudojimas arba priežiūros trūkumas. Daugelis vartotojų labiau rūpinasi balninio vilkiko technine būkle, o ne puspriekabės. Ašys yra jautrios netinkamai eksploatacijai ir visos jos, neatsižvelgiant į konstrukciją, turi būti reguliariai tikrinamos.
Tam, kad ašys būtų naudojamos tinkamai, puspriekabė turi būti tinkamai prijungta prie vilkiko.
Vilkiko ir puspriekabės horizontalių ašių nesutapimas neturi būti didesnis nei ± 0,5 laipsnio. Jeigu nesilaikoma šio reikalavimo, greičiau susidėvi padangos ir sugadinamos pakabos pagalvės. Taip pat, siekiant užtikrinti tolygų stabdymą, reikėtų atkreipti dėmesį į tinkamą vilkiko ir puspriekabės stabdžių sinchronizavimą. Nustačius per didelį puspriekabės stabdžių slėgį arba užsiteršus elektros jungtims tarp puspriekabės ir vilkiko (ABS/EBS modulio), anksčiau susidėvi stabdžių trinkelės ir perkaista ašies stebulės, tai sukelia tepalo nuotėkį ir stebulės užsikirtimą, todėl gali reikėti pakeisti visą stebulę.
Įprastai stabdžių cilindrai montuojami žemai, todėl yra sugadinami. Profilaktiniai periodiniai patikrinimai, pavyzdžiui, stabdžių apkabos kreipiančiųjų guminių apsaugų, padės apsisaugoti nuo vandens patekimo ir apkabos užsiblokavimo.
Ankstyvą stabdžių trinkelių susidėvėjimą arba rimtus gedimus, įskaitant ir stabdžių diskų įtrūkimus, sąlygoja dažnas ir staigus stabdymas. Eksploataciniu požiūriu patvaresni ir atsparesni išorės sąlygų poveikiui yra būgniniai stabdžiai. Vartotojai tai žino, bet nesirūpina stabdžiais. Tačiau nešvarumai vis tiek patenka į būgninių stabdžių vidų, pvz., dėl pažeistų apsaugų. Taip pat verta atminti, kad būgniniai stabdžiai nėra labai atsparūs šiluminėms perkrovoms, o jiems kaistant mažėja stabdymo jėga. Dėl perkaitimo būgnai deformuojasi arba įtrūksta, gali išsisluoksniuoti trinkelių antdėklų medžiaga. Taip pat reikia tikrinti, ar stabdžių stiprintuvo vandens nutekėjimo skylė yra pralaidi. Priešingu atveju besikaupiantis vanduo sukelia koroziją ir sąlygoja netinkamą stiprintuvo veikimą. Daugelis ašių yra su diskiniais stabdžiais, kurių konstrukcija jautri mechaniniams pažeidimams, sukeliamiems išorės veiksnių. Trinkelių prispaudimo stūmoklių ir apkabų kreipiančiųjų sandarinimo kontrolė padės apsisaugoti nuo stabdžių užsiblokavimo. Naujuosiuose sprendimuose montuojami guoliai, kurių nereikia prižiūrėti. Tačiau jeigu juos reikia pakeisti, būtina užtikrinti tinkamą jų priveržimą, atitinkantį gamintojo reikalavimus. Priveržimo momentų žinojimas yra ypač svarbus norint užtikrinti patikimą guolių veikimą.
Eksploatacijos metu taip pat susidėvi pakabos svirčių gumos-metalo įvorės. Per didelis jų susidėvėjimas lemia sukamuosius įtempimus, kurie netgi gali sugadinti svirtį. Šios įvorės yra ypač svarbios tinkamam pakabos veikimui, todėl jas pakeitus reikėtų patikrinti ašių geometriją jų lygiagretumo ir statmenumo atžvilgiu. Dar vienas elementas, kurį reikia tikrinti, yra pakabos pagalvės. Dažniausiai jos nusitrina į tvirtinimo lizdo kraštus dėl į jo vidų patekusių dulkių ir smėlio.
Comments are closed.