Šeši paskirstymo diržo profesionalaus keitimo principai

Variklio paskirstymo mechanizmas – vienas iš nedaugelio konstrukcijos elementų, reikalaujančių tinkamos priežiūros tam, kad vairuotojas niekuomet neturėtų ieškoti mechaniko pagalbos avarijos atveju. Štai 6 principai, kurių laikymasis užtikrina sklandų paskirstymo mechanizmo veikimą.

Paskirstymo diržo peršokimas net per vieną dantuką ant krumpliaračio gali sukelti vožtuvų pažeidimą ir pareikalauti brangaus cilindrų galvutės remonto. Iš automobilių parko dingsta paskutinieji modeliai automobilių su vadinamaisiais „negendančiais“ varikliais, kuriuose net visiškai nutrūkus paskirstymo diržui nieko nenutinka, išskyrus variklio darbo nutraukimą. Klientas, kurio automobilyje įvyks tokia rimta avarija, turės pagrįstų pretenzijų dirbtuvėms, kuriose reguliariai buvo aptarnaujamas jo automobilis. Taigi, kaip pasirūpinti sklandžiu paskirstymo mechanizmo veikimu?

1. Reguliarus keitimas
Patyręs mechanikas paskirstymo diržų keitimo intervalus populiariuose automobilių modeliuose galėtų nurodyti net prižadintas viduryje nakties. Vis dėlto diržą reikia keisti ne tik nuvažiavus tam tikrą kilometrų skaičių, bet taip pat ir praėjus tam tikram laikotarpiui. „Automobilis eksploatuojamas mieste, kelyje namai-darbas-namai, gali turėti tikrai nedidelę ridą, bet jo variklio paskirstymo diržas gali būti nusidėvėjęs labiau nei identiškame automobilyje, kuris eksploatuojamas trasoje. Trumpos atkarpos įveikiamos žemose aplinkos temperatūrose, dažni paleidimo ciklai arba ilgas stovėjimas su įjungtu varikliu – tai veiksniai, turintys įtakos greitesniam paskirstymo diržo pluošto senėjimui”, – aiškina Tomasz Ochman iš firmos SKF. Informacija apie laikotarpį, po kurio būtina keisti diržą, yra nurodoma transporto priemonės aptarnavimo instrukcijoje bei dirbtuvių programinėje įrangoje. Periodinė automobilio apžiūra – tai puiki proga ridos patikrai bei laikotarpio, prabėgusio nuo pastarojo paskirstymo diržo keitimo, nustatymui. Jei artėja šios operacijos terminas, galima iš anksto susitarti su klientu dėl apsilankymo dirbtuvėse.

2. Sistemos švara
Paskirstymo mechanizmo keitimo procedūra atrodo nesudėtingai – demontuoti nurodytus elementus ir sumontuoti naujus. Tačiau išmontavus susidėvėjusius guolius ir įtempiklį galima lengvai patikrinti, ar nėra alyvos arba aušinimo skysčio prasisunkimų. Tokie teršalai gali sumažinti paskirstymo mechanizmo elementų patvarumą, todėl nepakanka vien nuvalyti prasisunkimo pėdsakus – būtina pašalinti prasisunkimo šaltinį.

3. Tinkamos dalys
Netgi to paties modelio automobiliuose ir tokiose pačiose variklio modifikacijose gali būti naudojami skirtingi paskirstymo mechanizmo dalių variantai. Todėl, saugumo sumetimais, geriausia rinktis pilnus komplektus arba komplektuoti detales pagal transporto priemonės VIN kodą – vis daugiau detalių platintojų suteikia nepriklausomoms dirbtuvėms tokias galimybes, kurias anksčiau turėjo tik autorizuotos dirbtuvės. „Užsakydami tiek komplektus, tiek atskirus sudedamuosius elementus iš SKF asortimento, busite užtikrinti kad jie ne tik tiks konkrečiam automobilio modeliui, bet tam tikrais atvejais, gali turėti technologinius patobulinimus, susijusius su eksploatacijos patirtimi. SKF komplektuose taip pat rasite smulkius montavimo elementus: smeiges, veržles ar poveržles, kuriuos taip pat verta pakeisti norint užtikrinti didesnį variklio patvarumą. Tokio rūpestingumo smulkmenoms nesutiksite net autorizuotose dirbtuvėse“, – sako Tomasz Ochman.

4. Aušinimo skysčio siurblys – visuomet keičiamas
Nėra priežasties, dėl kurios keičiant paskirstymo diržą nebūtų keičiamas ir aušinimo skysčio siurblys (jei jis yra varomas šiuo diržu) – bet yra du svarūs argumentai, kurie įtikins dirbtuvių klientą. Pirmasis – kai paskirstymo mechanizmas yra išardytas, priėjimas prie siurblio yra laisvas ir jo keitimas sudaro tik siurblio kainą, kuri yra palyginti nedidelė. Kitoje situacijoje aušinimo skysčio siurblio keitimas reikš taip pat ir paskirstymo diržo keitimą, kadangi vieną kartą nuimtas diržas negali būti naudojamas pakartotinai. Antrasis – tinkamai veikiantis aušinimo skysčio siurblys sumažina galimybę perkaitinti variklį, o toks remontas kainuos net brangiau nei nutrūkusio diržo atveju. Būtent todėl, kliento saugumui, aušinimo skysčio siurblį visuomet keičiame kartu su paskirstymo diržu, nes jie sudaro vieną visumą.

5. Tinkamas montavimas
Paskirstymo valdymo mechanizmą galima palyginti su mechaniniu laikrodžiu – klaidų tolerancija yra labai maža, svarbus kiekvienas niuansas. „Diržas pasižymi dideliu patvarumu, bet tik tinkamomis eksploatacijos sąlygomis. Jei montavimo metu jis bus per daug išlenktas arba, dar blogiau, perlaužtas, jo struktūra bus pavojingai susilpninta, o tai gali lemti diržo trūkimą nepasiekus kito keitimo termino.“ – įspėja Tomasz Ochman. Kiti atskiri elementai taip pat turi būti sumontuoti pagal jų gamintojo instrukcijas ir priveržti tinkamais sukimo momentais naudojant dinamometrinį raktą. Būtina naudoti rekomenduojamas blokuotes, kurios užtikrina stabilias paskirstymo velenų ir alkūninio veleno tarpusavio pozicijas.

6. Nepamirškite apsaugos
Palyginti su paskirstymo mechanizmo sudėtingumu, pati apsauga gali atrodyti banaliai. Tačiau tikslus jos sumontavimas užtikrinant sandarumą yra labai svarbus. Tai apsaugo nuo svetimkūnių patekimo į paskirstymo mechanizmo valdymą, kurie gali sukelti pažeidimų. Tai gali būti, pvz., tiek smulkūs akmenukai (ypač tuose modeliuose, kurie neturi variklio kameros dugno), tiek nutrūkusio juostinio diržo atplaišos, ir dėl to gedimas iš „nemalonaus“ gali virsti „rimtu“. Jei apsauga yra pažeista, ją būtina pakeisti nauja.
Nepriklausomų dirbtuvių klientai vertina saugumo jausmą, kurį suteikia kompleksiškas jų automobilio aptarnavimas. Šešių aukščiau išvardytų principų laikymasis yra rūpinimasis kliento automobiliu praktikoje. Tai – įsipareigojimų investicija, kuri visuomet apsimokės.